19 oktober - Reisverslag uit Beijing, China van Johanenyvonne - WaarBenJij.nu 19 oktober - Reisverslag uit Beijing, China van Johanenyvonne - WaarBenJij.nu

19 oktober

Door: Johan en Yvonne

19 Oktober 2017 | China, Beijing

Vanmorgen om kwart voor 6 ging de wekker alweer. Om 7 uur even snel ontbijten want om kwart voor 8 moesten we
met de bus op weg naar de Great Wall.
De afstand daarheen was ongeveer 75 kilometer en dat ging ook weer niet zonder problemen natuurlijk,
Onderweg moest de bus noodgedwongen stoppen omdat de motor warm gelopen was. Nou noodoplossing wat om er maar een
paar liter mineraalwater uit flesjes in te gooien zodat we weer verder konden.
Helaas was dat maar van korte duur want na ongeveer 20 minuten kon de bus dus echt niet meer verder. Alle alarm lampjes
die er maar waren gingen branden en stond de bus met kokende motor zijn laatste snik te geven.
Gelukkig was er snel nieuw vervoer en konden we dan toch naar onze bestemming rijden.
Eerst nog door scanstraat heen en er was vooraf al gezegd neem geen aansteker mee op zak want die ben je kwijt !
Nou idd stond er een grote bak die zeker voor de helft al vol lag met aanstekers die ingenomen waren.
Daarna konden we door naar de Great Wall zelf. Je kon 2 kanten uit. 1 die wat minder steil omhoog ging en het redelijk
rustig was en de andere (Noord) kant die wat steiler en lastiger te beklimmen was maar drukker.
Toch maar gekozen voor de Noordkant en Yvonne is een stukje mee omhoog gelopen en staakte al vrij snel. Even een foto
gemaakt en ik ben doorgelopen. Pfffff viel toch wel beetje tegen maar ... ik ben tot de bovenste 4e toren gekomen waar
het uitzicht zeker de moeite waard was.
Wat foto's gemaakt, even uitgeblazen en maar weer op de terugweg naar beneden.
Man, man, man ..... wat een drama is het daar met al die Chinezen die je voor de voeten lopen, in de weg blijven staan,
met selfiesticks rondlopen en nergens op letten.
Beneden aangekomen stond Yvonne me op te wachten en had wat te drinken bij haar. Eerst maar even snel een nieuwe aansteker
gekocht (volgens mij verkopen ze in die stalletjes de aanstekers die in de scan ingenomen zijn ;-) )
Nou dat shaggie smaakte zeker niet verkeerd na zo'n "barre tocht".
Half 2 moesten we op een afgesproken plaats weer verzamelen en we waren NET op tijd terug. Huhh ? Yep we waren natuurlijk
verkeerd gelopen en de weg kwijt. Nou maar weer stuk teruggelopen en gevraagd bij de scanstraat. Ja leuk die verstaan en
spreken geen Engels. Gelukkig had ik een 4G simkaart gekocht met Internet en in die winkel laten installeren inclusief
Google translate. Wat een uitkomst was dat. Inspreken in Nederlands en keurig vertaald naar Chinees. En ja hoor gelukkig
de weg snel kunnen terugvinden ;-)
Op naar de lunch (lopend buffet). Nou ...... 3x niks. Bijna koud, niet te vreten en niet veel dingen waarvan je zegt van
"kom laat ik dat eens nemen dat ziet er wel lekker uit". Gemiste kans helaas.
Weer naar de bus en op naar de Minggraven en de Heilige Weg.
De Heilige weg waar 13 van de 16 keizers uit de Ming Dynastie begraven liggen. Bezichtiging van het eerste en grootste
Minggraf Changling, waar een prachtige tentoonstelling was van de gevonden grafschatten.
Om 5 uur ongeveer zijn we weer teruggereden naar het hotel waar we eindelijk na een rit van ruim 2 uur weer terug waren.
's avonds nog even snel wat gegeten bij .... de Mac ! en terug naar het hotel. Even het reisverslag geschreven en gepost
en nu bedtijd.

• 19 Oktober 2017 - 21:29

Wat Irene Werner:

Pracht indruk gekregen samen met de foto's van de Muur !
    Leuk om het zo allemaal te volgen...
    Op naar jullie volgende avontuur..❤